torsdag 9 juli 2015

Rörlighetsträning? Yoga? Stretch?

Kärt barn har många namn. Och yoga, stretch och rörlighet KAN - men måste inte - betyda samma sak. De flesta av oss behöver träna rörlighet - det är exempelvis en förutsättning för korrekta tunga lyft! Rörlighet innebär möjligheten att utnyttja hela rörelsebanan, att kunna jobba i rätt vinklar, att undvika skador.

Jag har lärt mig att rörlighet tränas bäst i separata pass och jag vet att om det där med stretch efter träning tvista de lärde. Min filosofi är att man ska stretcha efter pass om man tycker det känns bra, helt enkelt. Det kan bli en mental nedvarvning och för min kropp känns det skönt att sträcka lite på de muskler som känns spända efter ett pass. Men fokuserad rörlighet tränar jag helst separat.

Eftersom jag vet att jag inte är världsbäst på rörlighet och meditation har jag gjort det enkelt för mig och skaffat en prenumeration på Yogobe. Det ger mig tillgång till en hel hög med pass med olika varighet, fokus och instruktörer. Tuffa flåspass med Tanja Djelevic, yinyoga med Viktor Frih och allt däremellan. Den här veckan kör jag #yogaeverydamnday för att hitta tillbaka till min mattan. Ett litet pass varje dag. I dag blev det favoriten "Happy Hips" med Johanna Andersson - för jag kände att höfterna behövde lite omsorg efter gårdagens benpass. 20 minuter på mattan i sällskap av nyfikna katter blev dagens träning - precis lagom.

Vill du också testa Yogobe så ger koden KOMPIS dig just nu 14 gratis dagar :-)

Inga kommentarer: