lördag 18 februari 2012

Eko-reko matupplevelse

Vi åkte till Köpenhamn och mumsade i oss en tidig middag på BioMio. Det är ett ekologiskt "mathus" och jag har länge varit nyfiken på att testa restaurangen. Så när det fanns biljetter kvar i samband med Copenhagen Dining Week tog vi chansen helt enkelt.

Man äter vid långbord och utrustas med ett kort som man använder när man hämtar mat och dryck i baren och det öppna köket - samma koncept som Vapiano använder sig av. Eftersom menyn den här gången var förbeställd så var det bara dryckerna vi fick hämta själva. Till trerättersmenyn erbjöds en vinmeny om tre glas vin för rimliga 150 danska pix. För mig som frivilligt var chaufför i ösregnet fanns det fruktjuicer, Bionade m.m. att välja på vilket var riktigt trevligt, Bionade tycker jag är utmärkt "vuxenläsk" och lite festligare än mineralvatten.

Vi fick en finfin förrätt bestående av rökt ankbröst rullat till små rullar fyllda med en örtcrème - serverades med sallad och en brödbit. Huvudrätten var jättegod citronmarinerad kyckling (lårfiléer, tror jag bestämt) med rödkålsslaw och grov potatisstomp med vitlök. Till efterrätt skulle vi få vaniljmousse med persika och crisp vilket jag tyckte lät lite halvtrist. Det visade sig vara en fantastisk smakrik men inte sötsliskig persikokompott med lätt luftig vaniljfluff och karamelliserade hackade nötter. Riktigt riktigt gott, och tummen upp för eko-rekotankarna. Hit kan vi definitivt tänka oss att gå igen, den ordinarie menyn såg inbjudande ut och priserna är inte hysteriska.

En bonus med att äta redan 17.30 var att jag (nästan) hann hem till Melodifestivalen så nu har jag bänkat mig i soffan med katter och Irish coffee :-)

Inga kommentarer: