lördag 27 april 2013

NMT - äntligen!

Det känns som om det är evigheters evigheter sen jag var på NMT och tio dagar är ju en evighet. Om man inte räknar förra helgens NMT-ish-pass alltså.

Det var Ida och NMT-hunden Bisse som chefade över dagens pass och så hade vi många nya ansikten, 5 av 10 hade jag inte träffat förr tror jag. Två var helt nya medan tre hade varit med nån gång innan. Alltid roligt med nya deltagare! Ida hade lagt upp ett bra pass där vi värmde upp med löpning och diverse övningar. Exempelvis fick vi stå i ring där alla par fick ett nummer och så skulle de vars nummer hon hojtade byta plats utan att krocka. Vi gjorde också klassikern i cirkel där vi joggar på stället och sen kommenderas fram, tillbaka, höger, vänster, ner, upp. Man får upp värmen bra!

Sen joggade vi till Idas favoritbacke - den evighetslånga backen som ser flack och trevlig ut men som är förbannat jobbig. Här körde vi ett upplägg där vi först gjorde styrkeövningar i par 2 x 45 sekunder, sen sprang typ 2/3 av backen och ner igen, en viloövning för att sen övergå i bro/plankauppställning där alla skulle ta sig igenom. Jag tror vi körde 4 varv av den och nånstans emellan fick vi springa hela backen upp ansatsvis och växelvis varsin gång. Det var inte lätt - och mina ben är orimligt tunga efter torsdagens benpass.

Vi joggade sen en bit till och sen var det dags för tabata - fast 6 varv, inte 8. Skidhopp/utfallssteg i första, löpning i andra - i backar om man kände för det och det var ju lika bra att göra det när man hade chansen. Sen joggade vi ner med lite övningar insprängda, stretchade och avslutade med 38 fina upphopp. Ett bra pass - fast när jag tittar på pulsklockans resultat ser det inte alls ut att ha varit så jobbigt som det kändes. Kan bero på de sega benen där jag aldrig riktigt fick nån vidare fart i löpningen.

Inga kommentarer: