söndag 21 april 2013

Tack, tack, tack!

Tack till Ingmarie, Sara och Kenth för en fantastiskt härlig helg. Tack till Hotel Tylösand för härlig mat, sköna sängar, störtskönt spa och närhet till stranden - och för en bra instruktör på crosstraining-passet (NMT-ish...). Tack till alla fina deltagare som har bidragit med sina stories, erfarenheter, frågor, glada leenden och pepp. Och tack till vädergudarna som vänligt bidrog med underbart vårväder och fräknar på näsan!

Träningshelger är nog bland det bästa jag vet men den här har varit något alldeles särskilt. För möjligheten att sitta ett tag i bubbelpoolen efter ett tufft pass eller att bli serverad en femrätterssupé på kvällen finns inte överallt. Och det sätter verkligen guldkant på helgen. Trevligt sällskap har man oftast alltid (träningsintresset är ju gemensamt så det finns alltid nåt att prata om) och träningen funkar allt som oftast, men allt det där runt om kan funka olika bra. Just den här helgen var det näst intill prickfritt.

Dagens träningspass var långpass. 90 minuter. 45 minuter ut längs Prins Bertils stig, 45 minuter hem. Havsglitter, doft av ljung och tång, strålande vårsol, hundar och andra löpare på stigen och pepp från alla håll. Det blev inget supertempo i dag, vi avverkade ungefär 12 km på 1½ timme, men det var väldigt skönt. Och vi tog oss tid att stanna för vätskepaus, utsiktspaus, fotograferingspaus. För att vi inte hade så bråttom. Vi tog oss till Grötvik innan vi vände, så nu har jag sprungit nästan hela stigen - i höstas sprang jag nämligen från Halmstad till Grötvik och retur.  Saknar bara sista biten från Tylösand till Möllegård men den får jag ta nån annan gång.

Efter att ha ätit en något hastig lunch och packat ihop oss var det dags för föreläsning och vi satt ute på solgården och pratade löpning i 1½ timme. Sen körde Ingmarie ett litet core/yogapass på en halvtimme som avslut och det var rätt lagom. Många plankvarianter blev det!

Nu är jag hemma och låter helgens intryck sjunka in. Jag funderar lite över träningsplanering och inser att jag behöver styra upp det kommande halvåret lite. Få kläm på tävlingskalendern, kolla vilka lopp jag har missat att anmäla mig till och få det fixat, och bestämma vilka lopp jag ska försöka maxa på och vilka som bara ska vara en kul grej. För det är bara att inse att jag inte kan vara i världens mördarform från mitten av maj till mitten av juli och sen igen hela augusti, september och oktober. Det går bara inte. Så det blir nog bättre om jag planerar litegrann.....

2 kommentarer:

Ingmarie sa...

Tack ska DU (ni) ha för sällskap och härlig energispridning. Jag är jätteglad och tacksam över att du ville vara med igen. :-)
KRAM

SnabbaFötter sa...

Kul att du ville vara med på vårt läger igen och tack för din feedback om vad du tycker om helgen. Och precis som du skriver, fundera vilka lopp du ska ta som tävling och vilka du ska ta som träning... ;)