fredag 28 februari 2014

Fredagsmil!

Jag kom hem från jobbet och kände mig något vissen. Men samtidigt sugen på att springa en runda och rensa ur hjärnan. Kontorsmassören var på mig i onsdags om att stretcha höftböjarna och Katarina la ut en påminnelse om det i dag också så jag var så redig att jag körde igenom Happy Hips-passet innan jag drog på mig jackan och lurarna och sprang.

Tankarna var att springa kravlöst, på känsla, men gärna uppemot en mil. Jag har egentligen inte sprungit "på riktigt" hela vintern men det har ju blivit en hel del löpning på NMT-passen ändå - kan dock lugnt påstå att jag inte hade en aning om var formen befann sig! Därav alltså kravlös löpning. Förutom att den är bra när man ska rensa ut hjärnan också.

Mentalt hade jag lagt upp en runda som jag tänkte borde vara ungefär en mil och så tuffade jag på medan jag lyssnade på musik. Vädret var ganska ospännande - disigt och några plusgrader, enstaka regnstänk - och det var inte många andra jag träffade på min runda. Förbi det nya radhusområdet, runda rondellen vid Maxi, genom villaområdet och upp till Bulltofta för ett varv runt femman, sen hem genom Riseberga. En dryg mil blev det, på en dryg timme. Det kändes som om jag hade kunnat springa hur länge som helst i det tempot och det var helt fantastiskt skönt att springa i dag!

Fast jag undrar när jag tappade respekten för distansen? Jag kommer fortfarande ihåg när en mil var helt oöverstigligt och enormt långt. Det kanske gick över när jag sprang 4 mil på raken? I dag kändes en mil som alldeles lagom fredagsfys. Efteråt drog jag fram yogamattan och stretchade ordentligt medan jag lyssnade på lite favoritlåtar. Och fnissade åt att det plötsligt fanns blodiga tåavtryck på golvet där jag hade gått - det var visst en nagel och en tå som hade fraterniserat lite väl häftigt i löparskon. Som vanligt ser det alltid väldigt våldsamt ut men det var ingen större fara. Det är väl läge för fivefingers-strumpor ett tag bara tills det har läkt. Och lite nagelvård ;-)

Efter en macka och en dusch tog jag mig i kragen och stack iväg och handlade (efter 18 en fredag är det inte lika hysteriskt mycket folk, turligt nog). Det blev en snabb fredagspizza av pizzakit sen när jag kom hem - och en glass till efterrätt. Påfyllning behövs som vanligt på det här bygget!

Inga kommentarer: