tisdag 3 juni 2014

Processoptimering lite här och var....

I går och i dag har jag varit på utbildning i processoptimering i Köpenhamn. Vilket väldigt (o)praktiskt sammanföll med en liten strejk på Öresundstågen så logistiken blev lite mer utmanande än vad jag hade tänkt mig! Sympatiserar dock med strejken och jag lyckades lösa min transport ändå.

Fast det ironiska i att Ida som skulle ha hållit kvällens pass var sjuk och att Nellie inte kunde så att jag eventuellt och möjligen skulle hålla i passet om jag hann hem i tid var ju att mitt instruktörande berodde helt på en transportprocess som jag inte hade möjlighet att optimera ;-) Jag hann hem och jag hann till och med äta mellanmål innan jag skulle iväg. Nån noggrann förberedelse hade jag däremot inte tid med så det fick bli lite improviserat i dag!

Oftast går det bra att improvisera nu när jag har blivit lite varm i kläderna som instruktör. Jag har också lärt mig att man kan ta avstamp i nåt man ändå har i huvudet. Efter att ha processoptimerat halva dagen så tänkte jag processoptimering - och insåg att det är faktiskt det vi gör när vi tränar löpteknik, löpskolning och löpstyrka. Vi optimerar rörelserna så att vi får största möjliga resultat - här i formen "fart framåt" - helt enkelt! Också en kul ingångsvinkel till löpteknik ;-)

Jag skickade iväg tjejerna på ett varv runt cirkeln för att få lite fart på cirkulationen i småregnet innan vi jobbade med uppvärmningsövningar. Rotationer, rörlighet, uppmjukning, aktivering av småmuskler. Sen mera jogg och så löpskolning, idag med särskilt fokus på min favorit "backward running" som vi la lite extra tid på. Jättekul övning - inte helt lätt att få kläm på, men väldigt rolig och utmanande och så har den många positiva bieffekter!

Några stegringslopp följde och så kastade vi oss över dagens intervallupplägg - 1 min jobb och 30 sek vila, 14 repetioner (20 minuter). Eftersom jag inte klarar av att springa på mitt intervallmax och hålla tiden samtidigt så valde jag att jogga runt i lugnt tempo i 20 minuter i stället för att köra intervaller - då klarar jag av att hojta lite, rätta teknik, kolla tiden och blåsa i visselpipan också. Det blev ett alldeles lagom träningspass sista veckan inför Tjejmarathon - löpskolning och lugn jogg, helt perfekt.

Vi avslutade passet med lite stående bålövningar för att inte ligga ner i regnvått gräs - draken, stjärnan och stående cykelsitups - och enkel stretch. Det blev ett riktigt bra pass med fin energi och bra stämning - och regnet störde inte det minsta, det var mest bara skönt!

Inga kommentarer: