tisdag 10 januari 2012

Njutbart intervallpass!

Ja, faktiskt. Det hade väl ingen trott att tusingar kunde vara njutbara, eller hur?

Men just i dag blev det så för att jag gjorde ett medvetet val. Jag valde att springa i Peters grupp som skulle hålla 5:30-fart på tusingarna. För att det passar mig där jag är i min träning just nu. Jag hade ju nästan tre veckors vila från löpningen i början på december och sedan har jag långsamt ökat längden på passen men inte kört så mycket fart - helt medvetet. Jag har sprungit på känsla och löplust och inte tittat så mycket på klocka, puls och tider. Så att köra tusingar i min tänkta milfart runt 4:45 min/km skulle helt enkelt inte vara roligt just nu, bara jävligt plågsamt. Istället njöt jag av att uppleva att 5:30 var lätt, lätt (fast det är alltid lättare att hålla ett lite högre tempo när man springer i grupp och har draghjälp), att 6 intervaller var väldigt lagom och att kroppen kändes helt okej. Trots att det här är tionde träningsdagen på raken och det är tre veckor kvar av utmaningen.

Eventuellt ska jag springa tröskelpasset på torsdag också - Peter lovade nämligen att vara där och ha en grupp som kör ett vettigt tempo någonstans runt 5:45 vilket skulle passa mig ganska bra. Vi får se. För säkerhets skull håller jag på och tvättar löpartröjorna i handfatet så att jag har kläder att ta på mig!

Nu - snart sängen, och hotellfrukost i morgon bitti, jippiiiie!

Inga kommentarer: