söndag 1 januari 2012

Nyårsmenyn

Egentligen hade jag inte tänkt göra nåt särskilt med nyårsmenyn i år, men när jag väl kom i gång med planeringen blev det ganska roligt och då lade vi till lite "extrautrustning". Tanken var att det skulle vara så pass enkelt att jag inte skulle behöva spendera hela dagen i köket och så hade maken sagt att han tyckte vi skulle grilla på utegrillen.

Jag klurade ut en ungefärlig meny och skrev en inköpslista med lite valmöjligheter och lät det sedan vara upp till min man att handla hem grejerna - det visade sig fungera ypperligt.

Vi började med en sallad på avocado, grapefrukt och granatäpple. Till det vitlöksstekta ekologiskt odlade jätteräkor och pilgrimsmusslor. Enkelt och fantastiskt gott! Bubbel till, givetvis.


Till huvudrätten hade J hittat en ekologisk rostbiff på ett kilo som jag kladdade in i salt, peppar, agavesirap och balsamvinäger och så grillade vi den med locket på utomhus. Stektermometer i så funkar det jättebra att grilla stora stekar ute! Ekologisk ostronskivling hade också fått följa med hem så jag gjorde en jättegod gräddstuvning av den och så gjorde jag ett rotsaksfat med småpotatis, palsternacka, persiljerot och morot i ugnen där några stora fina champinjoner fick steka med de sista 10 minuterna. Rostbiffen var fantastiskt fin och saftig och tillbehören jättegoda. Ett glas rött från Toskana fick slå följe.

Efterrätten var "världens enklaste chokladmousse". Receptet har jag lärt mig av min mamma som har det från en receptsamling av George Kringelbach som var en dansk-fransk kändiskock någon gång på sjuttiotalet! Det är så enkelt att jag delar med mig. Per person går det åt ett ägg och 25 g mörk choklad, i går valde jag att använda en ekologisk choklad med 72% kakaoinnehåll kryddad med mandarin och ingefära. Smält chokladen och vispa äggvitorna till hårt skum. Rör ner äggulorna i den smälta chokladen och vänd sedan försiktigt ner äggvitorna, häll upp i serveringsskål eller portionsskålar och ställ i kylen i 1-2 timmar. Klart. Servera med vispad grädde!

Nu skulle det ju inte vara fullt så enkelt på en nyårsafton så jag hade gjort en vit chokladkräm genom att smälta ner vit choklad i vispgrädde, kyla och sedan vispa. I krämen vände jag ner finhackad mynta. Vid servering toppade vi med lite granatäppelkärnor och mynta. Till efterrätten drack vi ett glas mousserande dessertvin från Alsace.
Förmodligen är det fler än vi som äter gott på nyårsafton, dela gärna med er av ideer i kommentarsfältet!

1 kommentar:

ViktigaKarin sa...

Ser riktigt gott ut!

Håller med dig. Så länge man inte lägger ut något som inte kan konfronteras med så är det väl OK. Men ibland, som i fredags får jag tankar om att låsa, händer lite då&då.. sen idag känns det OK igen.

Jag tränade inte idag. Min PT sa att det gjorde mer skada än nytta och sen har jag tränat både fredag&lördag så jag har gott samvete ändå!:) Imorgon blir det dock ett pass- hoppas vi ses där snart!

Vad är Blogger Boot Camp?

GOTT NYTT ÅR!