fredag 27 januari 2012

Oh, Jackie....

Ja, den där Jackie kommer jag nog att skriva en del om. Hon var en tuffing ;-)

Fredag i dag vilket innebar frukost med kollegorna, kort jobbdag och dubbeltimme med coachen. Första utmaningen visade sig bli det här med mat-tider. Jag åt lätt frukost hemma och satsade stenhårt på att jobbfrukosten som vanligt skulle bli rejäl. Fast jag hade glömt att tänka på vem det var som bjöd på frulle och det blev faktiskt lite tunt. Men grovt bröd, ost och tomater blev ändå hyfsat när vi väl lyckades börja äta nånstans runt 9.15 (en halvtimme för sent enligt min Skalman-klocka men hela världen kan ju logiskt sett inte rätta sig efter mina önskemål även om det hade varit fint!). Med träningspass kl. 13 gällde det att få en en tidig och inte för tung lunch så jag kutade ner till Salads & Smoothies vid elva och hämtade en sallad. Hade jag vetat vad vi skulle syssla med sedan så hade jag nog skippat den, den kändes REJÄLT tung i magen några timmar senare!

Vi började med mätning, vägning och allt det där jobbiga och det hade inte hänt så mycket vilket var nästan enligt plan. Jag försöker ju fortfarande lägga på mig muskler och jag lyckas i alla fall med att inte gå ner i vikt! Pulstest på löpband sedan och det var väl där nånstans i tröskeltempo som lunchen började kännas lite småjobbig. Men det var inga större problem. Sedan körde vi benpress och jag försökte dra upp mig själv i chinsräcket - den här gången kom jag åtminstone några centimeter men jag är tydligen fortfarande inte konstruerad för att lyfta min egen kroppsvikt. Vi jobbar på det ;-)

Efter alla fystester var det äntligen dags att dra igång passet. Inledningsvis Kettlebell 100 - 100 repetitioner totalt av marklyft, swing, full swing, triple-x, vändning säker, squats och tvåhandsryck. Man är i alla fall varm efteråt ;-) Två tunga, tunga övningar med skivstång sedan - axelpress och frivändning. Det var minst sagt kämpigt och jag ska max göra 5 repetitioner så jag måste tvinga mig själv att lasta lite tyngre än jag egentligen vill. Hade världens kamp med skivstången när jag skulle göra frivändning med 32 kg och lyckades efter en miljon försök - som bonus fick jag ett snyggt blåmärke på nyckelbenet! Då var man ju sådär lite lagom mör i axlarna och underarmarna då.

Sedan var det dags för "Jackie" - eller ungefär, för det var en modifierad variant av crossfitpasset som kallas Jackie. Tre varv. Varv 1 1000 m rodd, 50 thrusters med 12 kg skivstång, 30 stående rodd med viktskiva. Varv 2 750 m rodd, 40 thrusters, 25 stående rodd. Varv 3 500 m rodd, 30 thrusters, 20 stående rodd. Argh. Knappa 32 minuter tog det, jag fick ta pauser så ofta jag behövde för att fixa det och det blev dessutom enklare att dela upp 50 repetitioner i t ex 15-15-10-10 och pausa emellan. Men det var svinigt jobbigt helt enkelt. Visserligen hade jag en bra cheerleader men det var ändå mycket pannben och mycket uthållighet som sattes på prov! Efter rodden har man lite mjölksyra i rumpa och lår. Så då blir det jättelagom att köra thrusters. Efter thrusters är man bara lite småtrött i benen men ganska mör i axlar och underarmar, och då blir det väldigt bekvämt att försöka greppa en 20 kg viktskiva :-D Hursomhelst är det planen att jag ska försöka göra Jackie lite snabbare och det ska väl vara möjligt. Men jag undrar om jag kan röra mig i morgon överhuvudtaget. Och om man kan be en kompis sadla hästen ifall man inte kan lyfta sadeln över navelhöjd.....

Efter passet cyklade jag mina vanliga 8 km hem - i motvind. Vilket Thomas tyckte var en utmärkt nedvarvning. Vad Thomas inte visste var att vi skulle ut och äta restaurangmiddag på kvällen - och cykla dit och hem. Ytterligare 2 x 8 km cykling. Dvs att i dag har jag cyklat 32 km och tränat ganska intensivt i 1½ timme. Är det okej att jag är lite mör och går och lägger mig före tio en fredagkväll?

1 kommentar:

Suzan sa...

Helt okej! Godnatt!