söndag 30 mars 2014

Söndagslyx!

Jag inser att söndagslyx kan ha helt olika innebörd men just i dag känner jag att jag har haft en väldigt lyxig dag!

Klockan ringde obehagligt tidigt. Inplanerat långpass med större grupp - vem kommer på att ha starttid nollnionollnoll den söndagen vi byter till sommartid egentligen? Det innebar väckning vid sjutiden, vilket för den inre klockan var vid sextiden. Inte så lyxig sovmorgon där, nej.... Gröt, macka, ägg, te, fylla vätskerygga, plocka ihop, iväg. Vi var ett trettiotal som möttes på en parkering i Genarp en kylig söndagsmorgon för att ta oss an Häckebergarundan. 25 km terräng.

Som vanligt var jag orolig för att vara sämst och långsammast men jag hittade en tjej som trivdes i ungefär samma tempo så vi hade sälle hela vägen. Och pratade om allt möjligt. Stress och utbrändhet och ortorexi, prestationsångest, vad man kan äta på långpass, vätskeryggsäckar, skor, utmaningar, mat - ja, man hinner avhandla en del. Rundan var underbart fin och vi tappade bara bort oss en gång när det låg ett gigantiskt träd tvärs över leden som vi var tvungna att runda och sen blev det svårt att hitta leden igen. Vi fick lite assistans av vänlig orienterare på tävling och fortsatte genom skogen. Vädret var helt perfekt, fåglarna kvittrade, det bara flöt på.

Lite längre bort hade orienteringstävlingen vätskestation och 5 minuter tidigare hade jag oroat mig för att min kamrat inte hade nån vätska med sig men hon envisades med att det gick bra. Har dock aldrig sett nån så lycklig som när funktionären erbjöd oss en mugg vatten där i solskenet :-) Det var gott vatten också - kallt och friskt och utan den där smaken av vätskeblåsa som det oftast får i ryggsäcken!

Vi tuffade vidare och hade snart bara några kilometer kvar. Fortfarande bara störtskönt och när vi närmade oss parkeringen stod Joakim och väntade. Han hade hunnit bli nåt lite orolig för om vi hade villat bort oss eftersom han hade väntat i en halvtimme. Tja, tre timmar på 25 km är ingen fantomtid men det var otroligt trevligt med bra sällskap och fint väder - och så låg pulsen ungefär där den skulle också. Win-win!

Sen åkte vi hem och åt lunch. Tonfiskröra på rostad macka, iskall cola och en kanelbulle med en kopp te satt som en smäck. Liksom duschen och en timmes middagslur :-)

Tyvärr var det också dags att ta tag i såna där vardagsmåsten. Som att storhandla och städa. Vi delade på uppgifterna - Joakim åkte iväg och handlade och jag tog tag i att kamma katter och sen städa. De fäller så hysteriskt mycket vinterpäls just nu så det är knappt lönt att dammsuga om man inte har kammat katter först.... Lagom tills jag hade städat klart kom Joakim hem med alla varor. Köttfärssås puttrar på spisen och snart är det matdags. Sedan Mästarnas Mästare på TV, och dags att packa för morgondagen.

Det har varit en riktigt skön dag och jag känner mig redo att ta mig an en ny vecka. I full fart som vanligt....

Inga kommentarer: