torsdag 3 mars 2016

Benpassdag med optimal laddning. Och överraskningar i brevlådan!

I dag var det dags för benpass. En av mina kurskollegor från PT-kursen, Pelle, bloggade om det häromdagen. Han ondgjorde sig lite över att alla hashtaggar #legday friskt på insta som om de förväntar sig lite extra beröm för att de tränar ben som ju är tråkigt jämfört med typ bänkpress och biceps. Även om Pelle är en vettig människa som jag ofta är överens med så var jag lite motvalls i just den här frågan.

Jag hashtaggar gärna #legday på mina benpass. Kanske för att jag förväntar mig lite extra beröm men inte för att det är tråkigt eller ett surt måste att träna ben. Jag gillar att träna ben, men det är inget myspass. Särskilt inte efter ett år med Maddes coaching när jag lärde mig att separera benpasset från annan träning - att benpass är BARA ben, inget annat. En timmes fokus på benen. Eftersom det är stora muskler betyder det tunga övningar och i mitt fall (och många andras) jävligt mycket träningsvärk. Och helt ärligt - tunga marklyft klockan sju på morgonen blir aldrig trevligt. Så jag kan behöva lite extra pepp före benpassen och lite beröm efteråt för att jag har gjort veckans tyngsta pass men jag skryter inte om det varje vecka. Däremot gnäller jag nog över träningsvärken efter varje benpass!

Nåväl, i dag var det dags för projekt "benpass utan att irritera hälsenan" igen. Vilket innebär inga knäböj och inga utfall, däremot kände jag ett sug efter marklyft. Jag inledde med lätt uppvärmning och mobilisering plus några lätta set i benpressen innan jag drog på med tyngre åttor. Fortsatte med tre set av sidoliggande enbenspress - hej rumpa och utsida lår! Sen blev det marklyft. 10-8-6-6 repetitioner med 50-60-70-80 kg. I ärlighetens namn var den där sexan på 80 kg snarare två treor med väldigt kort vila men upp kom stången i alla fall :-)

Med redan slitna ben fortsatte jag med tunga åttor i bensparken och så fyra dropset i lårcurlen. Lovely. Stelbent och glad rev jag av 3 x 20/20 reps "krabban" med gummiband och så sist men inte minst benlyft liggande på boll för att trötta ut rumpan lite extra. Mycket mysigt! Jag förväntar mig APmycket träningsvärk i morgon men det var rätt gött att kunna ta i på det där sättet som man kan på benpass!

Sen gick jag till kontoret och jobbade och så tillbaka till gymmet för några kunder och så handlade jag på vägen hem eftersom det är min tur att bjuda kollegorna på frukost i morgon bitti. Passade på att hämta ut paket också, fullt med överraskningar. Dels en Testagrambox med jordnötssmör, snacks, Vitamin Well, fuktkräm och diverse annat. Bra grejer! Dels ett paket från Allt om Mat som jag hade glömt att jag skulle få men det var två finfina champagneglas från iittala. Champagneglas kan man aldrig få för många, det finns alltid en anledning att fira ju!

I brevlådan låg det ett tjockt kuvert. Stämplat med "Hello Sunshine". Aha, 4good hade ju utlovat en överraskning kom jag på! Och titta vad de bjöd på - två kakor mörk choklad från Marabou och ett härligt armband. Guldkant på vardagen :-)

Inga kommentarer: