lördag 26 mars 2016

Njutarlördag. Yoga, lyxfrukost, träning och vårsol. Jaaaaa!

Det är VÅR. Jag var klarvaken när Joakims klocka ringde i morse strax efter sju. Tassade upp och fixade en kanna te och drack en halv kopp medan jag funderade lite. Joakim åkte iväg till sin traditionsenliga lördagsfrukost med grabbarna. Morgonyoga? Tja, varför inte. Jag hade ju mysbyxor och linne så jag var redan förberedd. Rullade således ut mattan och letade upp Yogamalas youtubekanal där jag visste att det låg ett morgonyogapass som jag inte testat. Jag kan varmt rekommendera det - det tar bara en kvart, det är relativt okomplicerat även för en icke-yogi och det rätar ut allt det som brukar bli krokigt på natten :-)

Efter yogan blev det avocadomackor och blåbärsyoghurt till frukost och sen messade Joakim "Träna, sen lunch?" vilket jag nappade på så jag bytte om och packade träningsväskan så jag var färdig när han kom hem.

På gymmet blev det en rejäl genomkörare för bålen. Min vänsteraxel är i halvdant skick vilket innebär att jag inte vill köra chins men det finns mycket annat roligt man kan göra. Alltså - axelprehab först och några set liggande rodd i Radianten. Sen körde jag 4 set ganska tunga kronlyft med omvänt grepp för att hjälpa axlarna att rotera rätt. Vidare gick det inspirerat av ett Madde-pass från förra våren, det där man supersettar ett helt gäng ryggövningar med raka pulldowns i kabelmaskin. Latsdrag med parallellhandtag supersettat med pulldowns, tung hantelrodd och pulldowns, rygglyft och pulldowns. Många pulldowns :-)

Magövningar sen. Sidocrunches på boll, omvända crunches, pullovers på boll (både för ryggen, axelrörlighet och bålstabilitet samtidigt) och några rejäla set knä till armbåge med händerna på BOSU. Sen fick det räcka och jag körde stretch med fokus på lats, ryggrotationer och bröstmuskler innan jag duschade.

Vi la träningsväskorna i bilen och traskade upp i stan. Lunch blev det i form av fräsch mexikansk mat på Zocalo och så blev det finkaffe till efterrätt. Efter det var vi egentligen på hemväg men Joakim föreslog en sväng till Ribban och jag hakade på. Parkering vid T-bryggan, hela vägen ut på bryggan och njuta av sol, vind och hav, sen traskade vi längs stranden bort till Scaniabadet och sen tillbaka längs cykelvägen. Allt som allt var vi väl ute i tre timmar (inklusive lunch och fikapaus) och det var otroligt härligt att få njuta av solljus! Återstår att se hur många fräknar jag har lyckats få på nosen :-)

Inga kommentarer: