måndag 18 april 2016

Benpass, hurra!

Det har varit lite tyst om den där hälsenan och det är för att jag inte riktigt förstått vad den sysslade med. Först var den jättebra. Sen blev den jätteöm och jättestel. Jag fattade kanske lite för sent att cyklingen irriterade den av nån anledning och sen när den väl var irriterad så blev allting irriterat. Hälsenan var inte svullen och inte kände man den där senskidan tydligt heller, så jag var aldrig orolig men hittade inget bra botemedel tyckte jag - och jag behövde cykla för att få ihop logistiken.

Men sen blev det som det blir i mitt liv att saker flyttas runt i planeringen och det föll sig så att jag behövde bilen torsdag och fredag. Två dagars extra vila från cyklingen plus antiinflammatorisk gel på hälsenan i fyra dagar verkar ha gjort susen för i dag har den (peppar, peppar) inte väsnats om cyklingen.

Gladare hälsena = gladare jag, för det innebar att jag kunde börja dra på lite med benpassen igen! Det blev ju rygg och mage på söndagspasset och således ben i dag. Halv åtta på morgonen. Inte min favorit att köra ben på morgonen men schemat medgav inget annat.

Efter lite funderingar kom jag fram till följande pass:
- frontböj
- utfallsgång med hantlar
- enbenspress
- benspark i superset med upphopp
- sumosquats med kettlebell
- lårcurl med balansboll
- tåhävningar
- "krabban" med gummiband (ajajaj...)

Efter lite stretch och rörlighet var det dags för dusch och fix och sen två PT-kunder innan jag rullade till vuxenjobbet där jag tillbringade resten av dagen. Var hemma strax före halv sex, lagade "lyxpytt" på rester från helgen och fixade ordning i köket innan jag landade på yogamattan en stund med katterna som hjälpare/stjälpare. En skön vecka väntar med sovmorgon både i morgon och onsdag PLUS att jag i morgon ska ut och springa!

Bjuder på lite vardagshacks som funkar för mig:
1) när du gör smoothie - gör extra stor sats och förvara i termosmugg eller burk i kylen, du behöver garanterat ett mellanmål nästa dag också
2) om du använder Google Calendar så har den numera s k "smarta mål". Jag har just nu ett mål om att yoga 3 x 15 minuter varje vecka, kalendern lägger själv in passen och påminner en halvtimme innan. Man kan flytta passen och den kommer lära sig favorit-tiderna efter ett tag. Supersmidigt!
3) man ska alltid ha nötter och några rawfoodbars (eller vad du nu föredrar för typ av hållbara snacks) i väskan och/eller skrivbordslådan. Räddningsplankan när det kör ihop sig. Eller, som i dag, när man är jättehungrig hela dagen efter ett tufft träningspass!

Inga kommentarer: