måndag 2 juli 2012

Back to the gym

Jadå. 2. juli och dagen då det var dags att bege sig tillbaka till gymmet. Ångestnivån var hög och tröskeln till gymmet var nog flera meter hög. Intressant att det blir så avskyvärt jobbigt så fort man har varit borta ett tag - jag hade ju nästan kommit till en nivå där jag kände mig hemma på gymmet och hejade på all personal men nu kändes det inte ett dugg hemtamt.

Men jag tog mig över tröskeln och det där med att känna sig hemma återkommer nog snabbt!

För dagen hade jag bestämt mig för att köra coachens jävligaste pass som innehåller 5 varv med jobbiga tunga övningar som ska göras på tid. Tänkte att det var lika bra att få en liten mätning på hur mycket jag egentligen har tappat. När jag kom in på gymmet såg jag att det hängde ett gäng killar i 20-årsåldern i tunga lyft-hörnan och jag kom på mig själv med att tänka att jag ju kunde köra ett lättare pass i tjejgymmet. Men sen bet jag ihop och bestämde mig för att JAG faktiskt också får ta plats! Grrrrr :-)

Inledde med uppvärmning med några naprapatövningar för höfter och axlar så att jag var säker på att ha fått igång muskelaktiviteten. Sen coachens uppvärmning. Först vändningar i handstående planka från mage till rygg och tvärtom. Och så "omvända enbens-burpees" som består i att man går ner på huk på ett ben (andra benet sträcker man rakt ut), sitter ner på rumpan, rullar bak till skulderbladen och tar fart så att man kan rulla upp till stående på ett ben. Sjukt jobbig övning där jag brukar få ta hjälp av andra benet när jag ska resa på mig. Men i dag, i dag gick det faktiskt flera gånger på raken på höger ben helt utan assistans. Nice! Ska bara ha igång vänsterbenet också!

Sen var det dags för "Pleasure". 18 SDHP, 12 marklyft, 12 militärpressar med två kettlebells, och 12 kettlebell squats, 5 varv. Första gången vi gjorde sekvensen tog det 33:42, sen har jag gjort den på 29:47 och jag hade inte den blekaste aning om vilka förutsättningar jag hade i dag. Plockade fram och riggade alla leksakerna, startade klockan och körde helt enkelt. Det var TUNGT. Riktigt tungt. Jag svettades floder och pulsen stack åt alla håll, nånstans på fjärde varvet funderade jag allvarligt på om jag skulle gå och spy, skita i att göra klart eller bita ihop - jag bet ihop. Förstås. Och gjorde klart rubbet på 31:13. Det är ju asbra - då ligger jag ändå lite bättre till än när vi lade upp träningsschemat i april! Så det ska nog ta sig med tiden.

Avslutade med mina 3 core-övningar innan jag stretchade med särskilt fokus på höfter och IT-band.

Efter att ha bytt till tomma kläder och kommit på att jag hade glömt ett efterträningsmellis bestämde jag mig för att inte sätta mig på cykeln direkt och cykla hem med tomma reserver. I stället gick jag bort till Redfellas och köpte en bra smoothie med avokado, bär och sojamjölk och satte mig i solen och chillade i tio minuter. Sen cyklade jag hem i lugn och ro och drog i mig en omgång proteinpulver också för ordningens skull. Och slängde ut alla genomblöta träningskläder på terrassen så att de kan bli någorlunda torra innan jag lägger dem i tvättkorgen.

Tar med mig två bra grejer från dagens pass: Jag fixar snart omvända enbens-burpees och jag har inte alls tappat så mycket som jag trodde. Nu är det bara att gasa ju!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt jobbat, Pernille!

Vad sa 20-åringarna när du körde igång? :)

Pernille sa...

Ingen aning. Jag hade inte tid med dem ;o)