lördag 21 juli 2012

Styrkepass NMT-style

Det roliga med att lägga upp träningspass själv är att man kan lägga upp dem lite efter vad man själv gärna vill träna - och att man aldrig vet hur lång tid det kommer ta eller hur jobbigt det blir. I alla fall så länge vi kör såhär amatörmässigt, att vi bara pratar igenom passets upplägg och några övningar men aldrig "provkör" innan. Det får bli som det blir helt enkelt!

Efter löpning, löpning och mera löpning i torsdags fanns det definitivt ett sug efter ett mer styrkebetonat pass. Så vi hade satt ihop ett sånt.och har väl ungefär hälften kvar så det finns resurser att köra ett pass till ifall nån skulle vara sugen :-)

Vi inledde med en lite mjukare uppvärmning med lite solhälsningar och balansövningar och sen lite lugn jogg med lite uppvärmningsövningar. Dagen till ära hade jag tagit på mig mina fivefingers som effektivt begränsar hur mycket och hur fort jag kan springa! Sen körde vi en första styrkecirkel. Som vanligt jobbade vi parvis och vi har 8 stycken så vi hade 4 övningar i cirkeln. Första varvet innehöll balansgång, smala armhävningar, axelpress och rulla rygg-sida-mage utan att händer och fötter nuddar marken. En lite teknisk övning som utmanar kroppskontrollen och lite core-muskler. Vi körde den cirkeln 3 varv, 1 minut per station och 10-15 sekunder för byte.

Andra cirkeln visade sig vara betydligt jobbigare. Benkast till ribbstol, inverted rows, chins och "megaburpees" som är en burpee-variant där man slänger in en liten crunch mitt i armhävningen. Eftersom det bara är en i taget som kan göra chins medan kompisen assisterar så var vi tvunga att köra cirkeln 4 gånger. Och fy sjutton vad det blev mycket armar där :-) Vi la in en extra vila efter 2 varv så att vi fick i oss lite vatten innan vi körde loss igen.

Sen traskade vi ut till gräsmattan och körde lite "animal walks". Krabban med ålning tillbaka och vila i plankan, alligatorn med ålning tillbaka och vila i jägarvila och sen grodhopp med ålning tillbaka och vila enligt önskemål (platt på rygg för de flesta). Hualigen. Vi joggade ner en runda och stretchade lite. Hoppas deltagarna var nöjda!

Sen susade jag hem, bytte till andra kläder, mölade i mig en halv lunch och supportade J som simmade 1 km i Malmösimmat. Och nu har jag äntligen landat hemma, fikat, duschat och fått på mig rena kläder. Och hängt en tvätt som består till 80% av funktionskläder....

Inga kommentarer: