torsdag 19 juli 2012

Hyllning till vardagsledigheten

Jag vill slå ett slag för att ta ledigt en vanlig vardag, mitt-i-veckan-ledigt. Komptimmar eller en semesterdag utan att ha några särskilda planer för vad man ska ha dagen till. Normalt är jag jättebra på att spara såna dagar till "viktiga" grejer - t ex att vi ska iväg på familjeevenemang och behöver en långhelg och det är säkert bra, men ur återhämtningssynpunkt har jag mycket större nytta av att ta en spontandag då det egentligen inte finns något spikat i kalendern! Plus att arbetsveckan blir rätt trevlig av en ledig onsdag eller torsdag för det blir komfortabelt kort distans till helgen sen ;-) Och nånstans är det rätt njutbart att ha ledigt och vara ensam - i alla fall för mig. Är J också ledig har vi ofta en massa planer tillsammans - inget fel på det, men det är rätt gött att bara såsa runt själv. Sova tills man vaknar självmant, hänga över tidningen och frukostbordet, slösurfa och dregla över en fin MTB som nån har till salu....

Det enda jag har inbokat i dag är en massage i eftermiddag. Jag spånade därför lite på ett gympass på förmiddagen, men sen kom jag på att det är Femkamps-Daniels finalpass på NMT i kväll och då tänker jag att det är smartare att vara utvilad och fräsch! Däremot ska jag invadera nån lämplig löparbutik när jag ändå är inne i stan och prova ut ett par nya löparskor. Det börjar bli dags att byta ut asfaltsdojorna och eftersom jag har större nästan-löparknä-problem i mina pronationsskor än jag har i terrängskorna så verkar det vara lämpligt att leta reda på ett par skor som är lite mer åt det neutrala hållet. Men jag vågar mig inte på att beställa bara på måfå utan jag vill ha kvalificerad hjälp att hitta rätt. Spontant är jag nyfiken på Asics DS Trainer men jag har faktiskt aldrig hittat ett par Asics-skor som jag trivdes med. Vi får väl se vad jag hittar. Det finns ju mycket annat än Nike "out there" som man kan springa i! Återkommer i ärendet :-)

Inga kommentarer: