onsdag 4 juli 2012

Prioriterad arbetsordning

Låsa upp dörren - putta undan eventuella utbrytarkatter - slå av larmet - ställa ner väskorna - snöra upp skorna - öppna kattluckan och terrassdörren - sätta igång teven - sätta igång datorn.

Jo, för det är juli. Och alla som känner mig vet att de första tre veckorna i juli är vigda för Tour de France fast jag måste hinna med mitt vanliga liv också. Så på vardagar begränsas nörderiet till några timmars tv-tittande och frenetiskt kollande av favoritsidor på webben för att få koll på skvallret. På helger kan det däremot urarta totalt. Och det är nog tur att jag inte orkade engagera mig i fotbolls-EM för det lär bli tillräckligt med sportnördande när jag både ska hänga med i touren och OS ju!

En sån här dag som i dag när jag har varit på gymmet och sen cyklat hem så är det viktigaste att få igång danska TV2 och kolla hur långt grabbarna har kvar till målgång. Den siffran bestämmer om jag ska duscha först och äta sen eller äta först och duscha sen - för jag måste ju se målgången. I dag var det strax över 60 km kvar till mål så då var det bums in i duschen som gällde. Nu har de 40-nånting kvar och jag sitter och tuggar macka och dricker te. Och kollar på killar i tights :-) som vissa av mina bloggläsare nog vet att jag har en svaghet för!

Dagens träningspass då? Jo, det blev faktiskt ett riktigt bra men hysteriskt jobbigt pass. Jag var lite osäker på hur det egentligen skulle gå eftersom jag definitivt inte har fått mindre träningsvärk sen igår. Snarare mer - som vanligt är det alltid värre dag 2! Men man vet ju inte hur illa det är om man inte försöker så det gjorde jag.

Uppvärmning med hopprep, burpees, ribbons, airsquats och två naprapatövningar på det. Sen ut i stora gymmet som var relativt tomt men givetvis var det en äldre man som hade snott Smithen just då så jag fick börja med nåt annat. Jag vet av erfarenhet att jag alltid ska börja med det som är jobbigast och eftersom jag inte kunde köra split squatsen så blev det armhävningarna med en hand på medicinboll. Hatövning.... Men se där - de första 2 varven klarade jag hela 12 upprepningar på tårna innan jag fick köra de sista 6 på knäna. Sista varvet blev alla på knä dock. Man blir tydligen bra på armhävningar när man tränar mycket NMT.

Vidare till liggande roddövning, sen kombinationen utfall framåt/bakåt + overhead squats med två hantlar (mycket jobbigare med två hantlar än en viktskiva!) och så hantelsnatch där jag fuskade lite och tog 12½ kg i stället för 15 kg.

Den äldre mannen höll fortfarande på med konceptet "hur många övningar kan man göra i Smithen" och eftersom han nu hade gjort det i en halvtimme så gick jag och frågade när han skulle vara klar. Han tyckte att jag kunde köra mina övningar så kunde han göra något annat så länge, schysst attityd, tack! Så jag lassade på vikt och fixade split squatsen och sen kombon av inverted row + enhands kettlebellswing. Klart! Vansinnigt jobbigt men en västanfläkt jämfört med hur det kändes i måndags. OCH jag hade samma vikter och samma reps på alla övningar utom snatchen. Nästa vecka tar jag 15 kg i den också.

Lyxade till det med lååååång stretch medan jag lyssnade med ett halvt öra på coachen och hans kund. Rätt intressanta diskussioner som bl a handlade om att (om jag uppfattade det rätt) kvinnor behöver östrogen för att bränna fett och män behöver testosteron. Nån som har länkar till intressant material i ämnet? För jag blev nyfiken på att kolla upp det! Och sen smög jag iväg till Barista och fikade innan jag cyklade hem bara för att det var skönt just i dag.

Inga kommentarer: