söndag 20 april 2014

Sol ute, sol inne, sol i hjärta och sol i sinne!

Påskdag. En dag som verkligen har gett mig alla möjligheter att fylla på samtliga energilager i kroppen! Och vilket väder sen - ja, förutom blåsten då, men den får man räkna med härnere i Skåneland.

Inledde dagen med att vakna i lugn och ro och sen en rejäl frukost. Efter att ha såsat runt lite bestämde vi oss för att göra som vi pratade om igår - cykla ut till Bokskogen. Fint väder och rak motvind bådade gott för hemfärden i alla fall! Det var mycket folk ute i Torup men av nån konstig orsak har få gäster hittat till det relativt nyöppnade Slottskafét. Där köpte vi goda grillade panini och fikade i sol och relativt lä inne på gården. Skönt! Sen tog vi en promenad i slottsträdgården som numera när Malmö stad har tagit över slottet är tillgänglig för allmänheten dagtid och det var riktigt mysigt. Jag tippar att det var fullt på alla motionsslingor och lekplatser i dag men i slottsträdgården var det ganska lugnt.

Hemvägen gick i ett nafs. Det tog oss 36 minuter att avverka milen ut till Torup men hemvägen gick på 29 minuter. Visserligen är det mer nerförsbacke på hemvägen också men lite vind i ryggen underlättar absolut resan!

Hemma blev det snart dags för mellanmål (i dag: hallon, vaniljkvarg, naturell kvarg och Axa Havrecrunch som jag har fått hem ett paket att testa) och sen packade vi väskorna för att ge oss av mot Friskis. Ett tomt Friskis, kan jag lägga till! Joakim skulle träna själv i gymmet och jag hade bokat plats i "buren" med Ulf. Vi var TRE stycken på passet.. det finns 20 platser. PT-varning på den, inte en chans att maska och lite högre intensitet än vanligt.

Ulf hade lagt upp ett pass med 5 zoner: Skivstång, däck, vikter/bosu, buren och små skivstänger. Här jobbade vi med 4 övningar i varje zon, 30 sekunder i taget. Vi körde 2½ varv - varv 1 och 2 körde vi alla övningar i alla zoner, tredje varvet valde vi ut två övningar per station och körde.

I skivstångszonen var det marklyft, drag till hakan, frivändningar och skivstångsrodd. Lyxigt att vara så få att man kan byta skivstång mellan övningarna så att man får optimal vikt på alla. Jag vill helst inte köra drag till hakan med samma vikt som jag kör marklyft med om man säger så ;-) Sistavarvet blev marklyft och skivstångsrodd.

I däckzonen (traktordäck, givetvis) körde vi burpee med boxjump på däck, kettlebellsvingar, armhävningar med fötterna på däcket och tricepsdips. En väldigt rolig zon. Jag bet ihop och körde armhävningar och burpees även på sistavarvet och körde alla mina armhävningar med fötterna på däcket enligt instruktion. Nöjd tjej!

På vikter/bosu blandade vi lite olika övningar. Utfall med viktskiva på raka armar. Squats med axellyft. Knäböj på bosubull med bicepscurls. Plankan på ett ben rakt ut från kroppen (eller, så rakt ut som det går). Här blev det all-time favoriterna utfallssteg och plankan på sistavarvet.

Bur-zonen bjöd på pistols, chins, toes to bar (eller raka benlyft), monkeybars. Mina underarmar... Jag tvingade mig själv att köra lite monkeybars med Ulf som assist och det går faktiskt. Måste bara få in svingen. Fasen vad jag ska öva monkeybars i sommar alltså..... På sistavarvet körde jag pistols och benlyft, inte en chans till att fajtas med chins och monkeybars!

Zonen med de små skivstängerna var en all-time favorit. Overhead squats, clean and jerk (frivändning med pushpress), militärpress stående på ett ben och så "maghjulet" med skivstång. På första varvet körde jag med 10 kg stång men det var inte tillräckligt jobbigt på clean and jerk så jag hittade en tyngre sen. Sistavarvet blev clean and jerk och overhead squats. Gött :-)

Passet slutade 17.45 och Friskis stängde 18.00 så det blev rekordsnabb stretch och dusch innan hemväg via Coop. En liten ryggbiff och en omgång ratatouille satt fint och så blev det kladdkaka och en klick glass till Mästarnas Mästare. Skönt att vara ledig i morgon också! Då väntar en tur till tippen och ett långpass. Lite allvar, lite kul :-)

Inga kommentarer: