söndag 13 april 2014

Söndagspasset: Buren. Extra allt.

Eftersom vi hoppade över långpasset i dag (långa långpass 3 veckor på raken = lite slitigt så okej att hoppa över en söndag) hade jag bokat in mig på kvällspasset i buren på Friskis. Lite på vinst och förlust - okänd instruktör, men det finns ju alltid möjlighet att ta i lite extra.

Två saker blev ganska snabbt uppenbara: Instruktören var ett kex. Quite simply. Och han var också något tuffare än de övriga instruktörer jag har träffat på. Exempelvis inledde han passet tre minuter före tid med att sätta igång oss med att jogga runt i lokalen. När klockan slog fem var det dags för höga knän och hälkickar. Sen fick vi gå krabbgång ett varv runt för att övergå till situps i TRE minuter. Tre minuter, fullt ös. Upp och springa igen och veva armar ett slag. Sedan stående på stället - 50 varv framåt med armarna, 50 varv bakåt, 50 jumping jacks och 50 Gunde Svan (skidhopp). Då var man varm! Vätskepaus och genomgång av dagens stationer.

Utfallsgång med viktskiva över huvudet. Burpee boxjumps på traktordäck. Kettlebellsvingar. Halos med viktskiva. Situps i par. Knäböj med hopp med bulgarian bag på axlarna (mysigt). Marklyft (där han plockar fram 50 kg och 60 kg, nice!). Chins med gummiband (och tack gode gud för gummibandet, annars hade jag inte kommit nånvart i dag).

2 varv, 1 minut per station, snabba byten och 1 min vila mellan varven. Det var ondskefullt jobbigt och väldigt skönt. Jag är nöjd med att jag fixade att stå och mata marklyft med 50 kg i en minut i taget (några fixade skivstänger med 30 och 40 kg men jag tog 50 bara på jävelskap och det gick minsann). På andravarvet hade jag tänkt mig kettlebellsvingar med 12 kg men den kettlebellen snodde instruktören och gav mig 20 kg i stället. Hurgh....

Svettiga och flåsiga plockade vi undan och hörde "vi ses i stora salen". Intervaller hade utlovats. Fyra och fyra, sprinter tvärs över stora salen. Fyra vändor var, sen byte till näste man. Flåsflåsflås. Som sista "godisbiten" för dagen parades vi ihop två och två och skulle göra 100 burpees tillsammans. Min partner och jag körde 5 i taget och bara matade på. Det var tungt men aldrig brutaltungt. Pulsen kommer dock aldrig ner mellan varven utan tenderar att stiga kontinuerligt :-)

Sen var det slut. Ingen stretch, inget myspys utan nedvarvning och stretch på eget initiativ. Inte så Friskis-mysigt alltså men å andra sidan höll han tiden vilket snarare är ett undantag än en regel på buren-passen ;-) Skönt mör och skakig i kroppen tog jag mig hem där Joakim väntade med viltfärsbiffar, rostade rotfrukter och gräddsås. Det satt väldigt fint kan jag meddela :-D

Inga kommentarer: