måndag 22 juni 2015

Ett intervallpass

Jag har ju ett nästan oändligt antal intervallpass "på lager" eftersom vi med B.A.B.Y. Runners Team lägger fokus på intervaller för att alla ska kunna vara med. Så jag serverar en favorit som jag hämtade ur en artikel där Blossom gav löptips i (tror jag) hennes egen tidning Blossom Magazine för några hundra år sedan!

Det är en intervallstege med allt kortare intervaller. Jag rekommenderar att man värmer upp med jogg och lite uppmjukande övningar innan samt givetvis löpskolning (kolla Rundays app, jag har hört att den är bra till löpskolning men har inte hittat den till Android...).

Sen kör vi intervaller:
4 x 2 min/1 min vila

4 x 1 min/1 min vila
4 x 30 sek/30 sek vila

12 intervaller allt som allt och när man har gjort de första 4 har man gjort över hälften av det jobbiga! Funkar att springa själv på nån slinga, fram och tillbaka på lämplig sträcka eller runt på bana. Givetvis är tanken att farten ska öka när intervallerna blir kortare!

Inga kommentarer: