torsdag 18 juni 2015

Svärord, svärord, svärord...

Svärorden har haglat tätt i dag.

I morse klockan 06.35 tänkte jag att jag skulle cykla till jobbet. I vintertights och regnjacka eftersom det var ganska tydligt i går att vanliga tights och vindjacka inte var nån lämplig klädsel. Vintertights i midsommarveckan.... Ahem.

06.36 bad jag Joakim vända tillbaka och hämta mig och skjutsa mig till bussen. Varför? Jo, för cykelns framhjul var allt annat än rakt. Nån har alltså under kvällen eller natten kört på min cykel där den stod i cykelstället så att framhjulet böjts. Inte jättemycket men tillräckligt för att det inte går att cykla på. Tillräckligt för att det förmodligen inte går att räta upp utan måste bytas. Minst 1500 pix, alltså, eftersom hjulet har navgenerator. Försäkring på 8 år gammal cykel? Inte mycket. Och visst, jag hade ändå tänkt köpa en ny cykel för skatteåterbäringen men helt ärligt.... att bli tvingad att göra det för att man behöver en cykel NU är inte alls lika roligt som när man i lugn och ro kan kika på möjligheterna och hitta nåt bra.

Hela min vardagslogistik bygger i princip på att jag har en cykel. På att det tar 30 minuter till gymmet, 33 minuter till jobbet, 3 minuter mellan gymmet och jobbet och 10 minuter till Bulltofta. Det tar längre tid att åka buss, vissa sträckor går det inte alls och dessutom går bussar på fasta tider....

I dag fick jag skjuts till femmans hållplats och lyckades vara på gymmet 07.10 som planerat så att jag hann ta en snabbdusch och fixa till sminket innan första kunden 07.30. Nästa kund 08.45, dvs klar 09.45, och ett möte på kontoret klockan tio. Den där kvarten räcker gott och väl när det tar 3 minuter att byta kläder och 3 minuter att cykla. Men när det tar 10 minuter att gå.... blir det lite snårigt! Turligt nog kom kunden tidigt och vi drog igång 08.40, aldrig har jag varit så glad över fem minuters tidsvinst! Snabbpromenad till kontoret, fem minuter tillgodo före mötet, möte, ytterligare ett möte, lunch, och kvart över tolv landade jag framför datorn och kunde kolla mailskörden..

Ringde cykelaffären och kollade öppettider. Stängning 16.00 i dag, jaha, inte en chans att hinna dit alltså. Sen midsommarstängt - öppet igen på måndag. Svärordsvärordsvärord. Svärord. We're looking at ungefär en vecka utan cykel. Vafan. Tanken var att jag skulle på härlig utomhusyoga med Sara men det var på andra sidan stan och krävde en cykel för att få till logistiken så nej, det blev inte av. Och suget efter att träna själv på gymmet var obefintligt. Så jag åkte buss hem och visst, det tog bara 40 minuter men jag hade kunnat cykla på samma tid och det hade varit gratis....

Såna här dagar är det tur att man har en sambo som fattar att man är trött och less och arg på folk som sabbar saker. Jag har satt en "arg lapp" på min cykel och tänker att den granne som har "råkat" köra på den kanske får dåligt samvete. Det kanske finns ärliga människor? Man har lov att hoppas. Och Joakim kom hem med god indisk takeaway och kramade om mig och påminde mig om att det är långhelg, att han faktiskt också kan cykla om det underlättar för mig att ha bilen och att det nog löser sig. Och det gör det ju. Det blir bara så satans jävla klyddigt bara för att nån klantskalle inte hade koll på sin bil....

Inga kommentarer: