tisdag 23 juni 2015

Konceptutbildning PT-Grupp

Jag har spenderat en heldag i träningskläder för att förkovra mig i PTbyFitness24Seven's koncept "PT-Grupp". Man kan säga att det är ett koncept som ligger i zonen mellan PT och gruppträning, helt enkelt. Tanken är att 4-6 personer delar på en PT som lägger upp ett program som passar gruppens status och önskemål. Man får mer individuell uppmärksamhet än på ett vanligt gruppträningspass men det kostar betydligt mindre än PT-timmar. Typiskt bra.

Det finns tre olika varianter: HIIT, Functional och Running som vi betade av i tur och ordning i dag.

Vi inledde väldigt charmigt med HIIT och fick prova på ett helt pass på 30 minuter - 5 minuters uppvärmning och 25 minuters hårt arbete i intervallform. Gomorron :-) Jag fick modifiera vissa övningar av hänsyn till de där hälsenorna men allt jag kände att jag vågade och kunde utföra kontrollerat gjorde jag. Jag ändrade t ex "tuck jumps" till vanliga knäböj med hopp och utfallshopp till vanliga utfall eftersom jag vet att i just de övningarna kan landningen bli lite okontrollerad när man blir trött. Annars var det mest bara fullt ös - enkla övningar, intervall - kort paus - intervall - kort paus hela vägen. Efter en sista tabata där vi växlade mellan höga knän och burpees avslutade vi med en kombination av plankor och då bara gled jag runt på mattan för att jag var så svettig :-D Fett gilla på det. Roligt att bara köra ända in i kaklet!

Sen varvade vi teori och praktik lite - pratade teori, satt två och två och klurade ut små sekvenser, testade dem på varandra, pratade mera teori etc. Bl a arbetade vi med "dropset", dvs minskad belastning. Det har jag tidigare bara kört i övningar med vikter men det går givetvis att göra övningar lättare. För armhävningar kan det t ex vara 15 sek med klapp, 5 sek vila, 15 sek armhävningar med sidoförflyttning, 5 sek vila, 15 sek vanliga armhävningar. Så att övningen blir stegvis lättare vilket innebär att man orkar hålla intensiteten. Ny kul grej att labba med!

Näst på tur var Functional. Lite "lättare" för flåset men behöver inte vara lätt för det! Balansövningar, bålstabilitet, rörlighet. Återigen fick vi prova på ett kortare pass med stegring av övningar innan vi fick spåna själva och prova ut olika övningar på våra kamrater.

Efter välbehövlig lunchrast fick vi intro till MAQ-uppvärmning. En samling övningar som värmer upp kroppen på ett bra sätt och även pekar på eventuella brister i rörlighet, balans och styrka! Efter det körde vi en cirkel där alla fick visa upp sin favorit bland funktionella övningar och det blev ganska blandad kompott men rätt roligt.

Sist ut var då Running som påminner ganska mycket om det upplägg jag brukar använda när jag tränar löpgrupper. Uppvärmning, löpteknikövningar, intervalldel, avslutning. Även här en teoretisk bit och så fick vi ut och prova på lite teknikövningar och lite snabb löpning innan vi gick tillbaka till gymmet och avslutade med teori.

Nu är jag alltså färdigutbildad på konceptet och det är fritt fram att köra PT-Grupp. Samla ett gäng om 4-6 personer så får ni 6 pass för 995 kr per person. Vi behöver inte vara på gymmet, alla koncept funkar lika bra utomhus (Running är väldigt svårt att köra inne) så är ni kompisar, grannar, familj eller kollegor som vill träna tillsammans så ta kontakt! Och nej, man behöver som vanligt inte vara medlem på Fitness24Seven för att träna med mig :-)

Inga kommentarer: