tisdag 16 juni 2015

Find your happy place!

Det är skönt att ha såna där "happy places" där man kan landa när livet blir jobbigt. Det kan vara en fysisk plats, en mental bild eller något man gör som man blir glad av. I dag behövdes det lite extra!

Jag var ledig från kontorsjobbet i dag - jag hade bokat ledigt i kalendern med Tjejmarathon i åtanke och tänkte att det skulle vara skönt med två lediga dagar efter loppet. När jag ändrade planer tyckte jag inte att jag behövde ändra i semesterupplägget utan att jag gott kunde ha en extra ledig dag innan det är jag som i princip "håller ställningarna" hela juli månad innan jag ska ha semester!

Dagen i dag började med ett tandläkarbesök. Sist jag var där upptäckte man nämligen att nånting hade gått fel med en krona vi satte på förra våren och att den behövde göras om. Jag var måttligt intresserad av det projektet, kan man säga, men att göra det nu innebär att det går på garantin och med facit i hand är jag rätt glad att vi tog tag i det för det var inte så jättefint där under ytan. Men det var ett ganska obehagligt tandläkarbesök och det är ytterligare ett kvar för att sätta dit en ny krona med bättre passform.

Jag åkte direkt från tandläkarkliniken till ett "happy place" - mitt PT-kontor på gymmet. Satte mig där i lugn och ro, drog på mig varm luvtröja, andades lugnt och sansat en stund. Petade i mig BCAA och en bit rawfoodbar och bytte sen om till träningskläder för att köra mitt träningspass och skrämma bort ångestdemonerna. 45 minuters koncentrerat arbete med fokus på teknik och muskelkontakt snarare än tunga vikter gav utdelning. Livet kändes med ens mycket lättare! Tillbaka till PT-kontoret för proteinshake och resten av rawfoodbaren och så satt jag och programsatte för veckans klienter. Sen dags för varm dusch och in till stan för lunch. Jag var inbokad på energimassage och pedikyr hos en student på Gildaskolan och det passade helt perfekt att bara skräpa på behandlingsbritsen där ett tag! Förutom alltså att ansiktsmassage med aromaoljor kan vara det absolut skönaste som finns. Ytterligare ett "happy place" - en bild och en känsla att plocka fram när stressen tränger sig på!

Kom hem, lagade mat och fortsatte till ytterligare en energipåfyllning - coaching av B.A.B.Y. Runners Team på Bulltofta. Dubbelt upp, faktiskt, för hela Bulltofta är ett stort "happy place" för mig och att coacha glada modiga löpartjejer gör mig också lycklig! I dag höll vi oss på gräsplan och jobbade med uppvärmning, löpteknikövningar och så 30-20-10-intervaller. Jag har pratat mycket om det här med att göra skillnad på tempot i de olika intervallerna och jag måste säga att gänget verkligen levererade på det området i kväll. Det gäller ju att ha modet att rusa de där 10 sekunderna och lita på att man återhämtar sig på de 30 sekundernas lugn jogg (eller gång, om man är nybörjare!) Vi pratade också lite om hur man kan göra rent fysiskt för att öka farten - att "älgkliv" kanske inte är det bästa sättet men att man kan trycka upp farten på andra sätt som t ex med att reglera kroppens lutning.

Passet avslutades med utmanande löparstyrka och skön stretch och sen tackade jag för mig och vi vandrade hemåt i kvällssolen. En helt fantastisk kväll - hela dagen har varit grå och ruggig men nu till kvällen kom solen och det var störtskönt ute, bonuspoäng för att det dessutom inte blåste nåt nämnvärt!

Således laddad med energi tror jag att jag klarar av två dagars jobb som följs av en tredagarshelg :-)

Inga kommentarer: