måndag 15 juni 2015

PT - inte alltid i gymmet

Jag hann med lite PT-jobb i dag också, bland annat en timme med fokus på löpteknik. E och jag har kört en hel del på gymmet och i dag var det dags att kika lite på löpning. Uppvärmningsövningar för aktivering och uppmjukning av muskler. Sen fick E springa lite och jag filmade - vi körde några teknikövningar och filmade sen igen för att jag ska kunna analysera skillnaden. Spontant såg det dock ut som om det gick åt rätt håll!

Mera teknik - diverse löpskolningsövningar för att aktivera på rätt ställen och för att jag ska kunna identifiera brister som vi ska rätta till med hjälp av korrekt träning både i och utanför gymmet. E ska flytta och kommer inte spontant ha tillgång till gym, så min uppgift är att förse henne med träningsprogram så att hon kan träna hemma och fortsätta den utvecklingen vi har påbörjat tillsammans.

Efter att ha tekniknördat i en dryg halvtimme gick vi till backen och jobbade backteknik. Först genom att "älga" upp i backen med långa steg och frånskjut (hej, aktivering baksida) och sedan försök på att hitta optimal backteknik. Korta steg, korrigera lutning, blicken upp, höften med fram, tappa inte bagageutrymmet bakåt, upp med knäna, tryck ifrån.... Varv på varv på varv. E konstaterade att det var jobbigt för magmusklerna och visst är det så - man använder bålstyrkan när man springer också!

Vi avslutade passet med några riktade fysövningar för att jobba på de delar som var svårast att aktivera och dessa kommer jag definitivt baka in i hemmaträningspassen så att vi inte tappar bort dem igen. Det var otroligt skönt att vara utomhus-PT och jag upptäcker hela tiden att jag kan mycket mer om löpteknik än jag själv tror. Mera sånt, jatack! Välkommen att höra av dig om du är intresserad av att träna med en PT som inte bara finns i gymmet :-D

Inga kommentarer: