söndag 11 december 2011

Musikalmatiné på första parkett!

Jag menar verkligen FÖRSTA parkett. För vi hade biljetter på första raden vilket innebar scenkanten precis framför knäna typ och nära. nära till artisterna. Les Misérables på Malmö Opera var det och det var riktigt, riktigt bra. Jag har läst nån recension som kritiserade att uppsättningen var lite over-the-top med lite för mycket "extra allt". Och visst, ensemblen var 50 personer bara den och så 10 solister på det plus en hel orkester, och scenbygget var enormt avancerat - och alla nummer var väldigt välkoreograferade. Men det passar just den musikalen tycker jag. Fantastisk musik och jättebra sångare.

I stället för att gå ut och äta hade vi förberett middagen redan innan lunch. Maken kom hem med en kort-datum-billig högrev i veckan så jag drog fram min älskade slow cooker. Jag använder den inte så jättemycket men den är suveränt bra till långkok som man inte vill passa. Så vi laddade den med högrev i bitar, lök, vitlök, morötter, rödvin, kantarellfond, julmust och lite kryddor och så puttrade det på i knappt 8 timmar - när vi kom hem rörde jag i en klick vitlöksost för att få en krämigare sås bara. Supergott och passade väldigt bra till resten av fetaostbulguren som blev över från fredagens middag.

Jag ska bli bättre på att komma ihåg att jag faktiskt har en slow cooker för jag glömmer det ganska ofta. De veckor vi har matkasse är den inte heller så nödvändig för maten i kassen är så pass snabblagad, men till grytor och sånt är den helt överlägsen. Det där med att man kan sätta igång den på morgonen och så är maten klar när man kommer hem är dessutom rätt svårslaget!

Inga kommentarer: