söndag 6 maj 2012

Bra service och dålig humor

Ännu en SJ-resa, ännu en försening. Det börjar bli ett mönster - norrut håller tåget oftare tiden än söderut kan jag meddela! Fast i dag var det verkligen ingen större grej, dels för att jag inte hade nån tid att passa och dels för att vi verkligen hade extremt trevlig personal ombord som gjorde sitt bästa för att underlätta.

Vi hade lite växelfel och lite spårarbeten på första halvan av sträckan och var ungefär en kvart försenade när vi närmade oss Hässleholm och stannade till för ett växelfel utanför Osby. Strax efter meddelade tågföraren att vi hade ett maskinfel och att han skulle behöva stanna vid nästa plattform och kolla upp felet. Suck. Efter tio minuter meddelades det att det var ett överhettningsproblem och att vi skulle få stå kvar tills motorn hade svalnat och man kunde starta om tåget. Strax efter detta meddelade serviceledaren att dörrarna skulle öppnas, vilka dörrar man kunde använda om man ville gå ut på perrongen samt att det fanns gratis kaffe och te i bistron för den som ville ha. Bra information!

Den dåliga humorn då? Jo, det fanns för ett tag sedan en story om "om Microsoft gjorde bilar". Ja, då skulle bilarna stanna till och dö helt plötsligt emellanåt och man skulle kunna fixa det genom att tömma bilen, stänga dörrarna, låsa, låsa upp igen och starta om. Så via SMS skojade jag lite med J om att de skulle starta om tåget och att jag bara väntade på att alla skulle bli utkastade ur tåget eftersom det tydligen var en Windows-produkt.... 

En kort tid efter kunde vi fortsätta, det kom löpande information om anslutningar etc vilket gjorde att inga resenärer blev frustrerade över att sakna information. Så trots 50 min försening var det faktiskt en riktigt trevlig resa, bra jobbat SJ och personalen!

Väl hemma i Malmö hade jag limousineservice på stationen där J väntade med bilen och han hade dessutom fixat mat som vi bara behövde värma. Gött att känna sig omhändertagen!

Nu: Mästarnas Mästare på tv och sen ska jag packa.....wait for it..... gymväskan! Yay! (och jobbeväskan givetvis för i morgon är en helt vanlig måndag)

1 kommentar:

Sara Jonsson sa...

Jag åkte också med SJ igår, Strängnäs-Lund och förvånades också över personalens förträffliga service. Supertrevliga var dom, allihop!