torsdag 24 maj 2012

Mindfulness på morgonen

Valde att gå upp tidigt och starta dagen med en morgonpromenad när J åkt till jobbet klockan 7. I början av promenaden var det mycket som pågick på hjärnkontoret - planering av dagen, hur ska jag hinna med a och b och c och d innan jag cyklar till jobbet, vilka grejer har jag mest bråttom att få undan på kontoret i dag, ska jag springa innan middagen eller tvärtom.....

Men allt eftersom jag klev på ute i grönområdet försvann den mentala att-göra-listan och ersattes av funderingar om det som hände här och nu. Om temperaturskillnaden mellan sol och skugga, glittrande daggdroppar i gräset, doft av hägg och syren, och alla fåglar. En ständig kvittrande bakgrund av småfåglar som jag inte kan urskilja, däremellan hördes göken (jag har aldrig hört så mycket gök som här där vi bor), inne i skogsdungen tog råkornas kraxande nästan över. Jag utforskade nya stigar där daggen i det höga gräset blötte ner skor och strumpor, svängde ut över gröningen som låg i full sol och doftade sommaräng.... 45 minuter och 4½ km senare kom jag hem till en härlig frukost med vaniljkryddad kokosomelett, krispigt äpple och en mugg te. Tankarna på att-göra-listan är långt borta, jag hinner nog med - och det jag inte hinner med får jag fixa sen, eller i morgon.

Vilken härlig start på dagen!

Inga kommentarer: