måndag 19 mars 2012

Nöjd naprapat!

Jag har varit på service hos Naprapat-Jimmy och han var nöjd med tanten ;-) Vi fick två tummar upp för jobbet med axlar och övre rygg, det ser mycket bättre ut nu och jag är klart starkare. Axlarna börjar komma på plats ordentligt i stället för att vara framåtroterade. Bra! Snedheten i höfterna är borta, jag är jämnstark på båda sidorna och det fanns inga konstigheter alls kvar vilket jag ju också har märkt.

Sen var det då "skadestatus" och jag hade ett knä och en fot att titta på. Knät är som jag misstänkte en lätt överbelastning i en muskel/senövergång (det är INTE löparknä, hurra för det!) och det beror på att jag "tappar" vänsterknäet lite inåt när jag kör knäböj med tunga vikter. Så lite rehab för de musklerna nu kommande veckor och så har jag bett Thomas att lägga in Bulgarian Split Squats i kommande upplägg eftersom det dels inte belastar på samma sätt och dels tvingar mig att jobba med ett ben i taget så att jag inte kan fuska. Foten hade jag också självdiagnosticerat helt rätt, en liten irriterad nervknuta som givetvis beror på mina härliga fötter - smal och hög vrist, hög hålfot och totalt ihopsjunken framfot utan några bra fettkuddar under. Noll högklackat ett tag, en liten tådelare av silikon och en framfotspelott på långpassen blev receptet för det. Plus fotstyrka. Tåhävningar, skrynkla ihop handduk, gå barfota....  Men inga restriktioner i träningen annars, det är bara att köra på.

Sen tryckte Jimmy upp mig mot väggen och fick ryggkotorna att låta som krasande knäckebröd och när det väl var avklarat kändes hela ryggen mycket bekvämare :-D Min vänsteraxel var fortfarande lite knepig och det är förmodligen en lätt släng av musarm som jag har fått en liten rehabövning ordinerat för plus instruktioner om massage. Kontorsmassören kommer på onsdag så det passar jag på att utnyttja!

Med tanke på ålder, träningsmängd, träningsbelastning och min överrörlighet är jag jublande glad över att jag får vara så pass skadefri. Tack till coachen för bra träningsupplägg :-)

Inga kommentarer: