tisdag 27 mars 2012

Vad man hinner med på två dygn - Köpenhamn-Oslo och retur

Kryssning Köpenhamn-Oslo med extra allt och skidåkning - minisemestertips!

Vi mötte upp våra reskamrater vid DFDS-terminalen i Köpenhamn i söndags. Den ligger väldigt praktiskt nära makens jobb vilket innebär att vi kunde ställa bilen i parkeringskällaren på jobbet. Reskamrater på turen var min mamma och mammas tidigare kollegas dotter C på 14 år. Eftersom incheckning är möjlig från 15.30 kommer de flesta passagerarna då, vi var inte där förrän vid 16 så de värsta köerna var borta och det var bara att traska ombord. Vi kastade in grejerna i våra två hytter och gick sedan direkt upp på soldäck - med en omväg via kaffebaren för att hämta varsin mugg varm dryck. Sen satt vi uppe i sol och lä och njöt. Avgång var kl. 17 och vi kunde i lugn och ro sitta och peka ut byggnader i Köpenhamn m.m. och kolla på utsikten mot danska och svenska kusten och Ven. Nedvarvning deluxe alltså.

För kvällen hade vi bokat middag i bufférestaurangen och fick ett bra bord tilldelat nära ett fönster. Sen var det bara att plocka vad man ville äta från en enorma buffén. Skaldjur, sill, kallskuret, sallader, diverse varmrätter, rostbiff, skinka, efterrätter... Helt okej kvalité på maten, ingen vansinnig lyx men bra och prisvärt. När vi inte kunde stoppa i oss en enda tugga till gick vi en sväng i shoppen och kollade på märkeskläder på rea, godis, parfymer och sprit ;-) Vi hann också med att dricka kaffe i pianobaren och kolla på livebandet i nattklubben (och dansa en sväng) innan vi tyckte att det räckte för dagen.

Ankomst till Oslo är en härlig upplevelse. Stor frukostbuffé medan man långsamt seglar in i Oslofjorden, det är fantastiskt vackert. Ombytta till kläder lämpliga för skidåkning lämnade vi sedan båten med pjäxor och skidor i packningen medan alla andra stirrade. Dagens nästa evenemang var en resa på ungefär en halvtimme med "trikken" upp till Voksenkollen. Det lilla tunnelbane tåget klättrar upp och upp, via Holmenkollen, utsikten över Oslo och fjorden är fantastisk och på varje stationsskylt står det hur många meter över havet man befinner sig. Väl framme hann vi med shuttlebussen upp till toppen där skiduthyrning och annan service fanns och hämtade ut våra förbeställda skidor och köpte liftkort för tre timmars åkning. Sen var det "bar å åk"!

Det var nästan sommarskidåkning och jag är imponerad över att de lyckas ha snö i den värmen. Nog för att det är kallt på nätterna så att det går att köra snökanonerna och preparera, men ändå! Vi fick till tre timmars fin åkning i mjukt före och halvtomma backar, helt perfekt. Roligaste synen var ett gäng från någon förskola, alla i reflexvästar och hjälm, som åkte skidor tillsammans med några förskollärare. Häftig förskoleutflykt!

Sen var det dags att leta sig ner till centrum igen och ta bussen ut till båten där vi gick ombord vid fyrasnåret. Raka spåret ned för att duscha och byta om inför kvällens middag! Men först - en kaffe och 20 minuter på däck för att titta på utsikten när vi lämnade Oslo. Intressant nog var det lite disigt och småmulet nere i dalen medan vi hade haft fantastiskt väder uppe på berget hela dagen. Tyvärr var det inte lika varmt på däck som i söndags så vi gick in igen ganska kvickt och satte oss i en nästan tom vinbar och drack en fördrink och delade på en portion halvbra sushi. Inget fel på råvarorna men bitarna var för stora och klumpiga och riset smakade inget. Rekommenderas inte. Vinbaren rekommenderas däremot för trevlig atmosfär och rolig och kunnig personal! Sedan hann vi precis med en sväng i taxfreeshopen för att handla presenter till kattvakter m fl innan det var dags för middag, denna gång i á la carte-restaurangen. Det var riktigt, riktigt bra mat - jag åt pumpasoppa, en fantastisk tournedos och en cassata-variant till efterrätt.

På hemresan var det fler passagerare ombord så vi fick dricka kaffet i nattklubben medan vi lyssnade på musiken och tittade på människor, pianobaren (som annars är trevligare och lugnare) var fullsatt. Men vi var ganska trötta och gick och la oss redan vid tio efter all frisk luft och motion ;-)

Efter ytterligare en frukostbuffé med vacker utsikt var det dags att packa ihop och ge sig av på varsitt håll. J till jobbet, C skjutsade jag till hennes skola, mamma tog bussen för att ta ett tåg vidare och hälsa på min syster, och jag tog bilen hem. En riktigt trevlig minisemester och jag har faktiskt sovit relativt bra trots obekant säng och konstiga ljud så jag känner mig utvilad.

Det går ofta att få billiga och bra erbjudanden på kryssningar Köpenhamn-Oslo och även om man inte åker skidor är det ganska trevligt att vara i Oslo några timmar. Värt att tänka på är dock att även om hyttplats är billig så kostar mat och dryck ombord en hel del. Förbokning av mat är billigare än att köpa på plats och man får dessutom bättre platser i restaurangerna när man förbokar. I kategorin minisemester är det absolut att rekommendera att ta en minikryssning till Oslo!